Awaria ECU – objawy

Sterownik silnika, choć jest częścią auta o niewielkich rozmiarach, to jednak ma on niezwykle istotne znaczenie dla prawidłowego działania pojazdu. Choć usterka ECU nie jest czymś, co zdarza się przesadnie często, to jednak dla własnego dobra warto widzieć, jakie są pierwsze objawu awarii tego elementu.

Usterka ECU – objawy

Istnieje co najmniej klika skutecznych sposób na sprawdzenie, czy mamy do czynienia z usterką sterownika ECU. Jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na wyszukiwanie wszelkich nieprawidłowości, jest podłączenie do samochodu testera diagnostycznego, który odczytuje błędy sterownika. Równie często (co dodatkowo nie wymaga zastosowania jakichkolwiek narzędzi) stosowana jest kontrolna silnika check engine. Na podstawie pulsowania kontrolki można stwierdzić, z jakim typem błędu mamy do czynienia. Są jednak pewne cechy, po których można stwierdzić, że w danym przypadku mamy styczność właśnie z usterką ECU. Oznaką uszkodzonego auta jest przede wszystkim:
– brak możliwości uruchomienia auta,
– brak reakcji pedału gazu,
– gasnący w czasie pracy silnik,
– nierówna praca silnika,
– dym unoszący się znad silnika,
– silnik gasnący tuż po jego rozgrzaniu.
W znacznej większości przypadków, odpowiedzialna za wystąpienia usterki ECU jest zewnętrzna usterka w postaci:
– zwarcia zaistniałego w wiązce elektrycznej,
– niesprawnego czujnika,
– wad w cewce zapłonowej,
– nieprawidłowości, jakie zaistniały w czasie montażu instalacji gazowej.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że możliwa jest zarówno całościowa naprawa ECU, jak i jego poszczególnych elementów.

Naprawa czy zakup nowego?

Dostęp do sterowników silników nie jest taki prosty, bowiem w interesie producentów samochodów, z różnych powodów leży blokowanie ich dostępności. Z tego też względy znacznie bardziej opłacalne jest podjęcie się naprawy ECU, która być może nie jest łatwa, jednak z pewnością jest zdecydowanie tańsza i w wielu przypadkach mniej czasochłonna niż poszukiwania nowego sterownika. Na szczęście zdecydowana większość sterowników nadaje się bez większych problemów do naprawy. Sytuacje, w których konieczna jest wymiana sterownika ECU na nowy zdarzają się naprawdę bardzo rzadko, co bez wątpienia jest dobrą wiadomością dla właścicieli pojazdów. W znacznej większości przypadków uszkodzeniu ulegają nie całe sterowniki, a tylko ich poszczególne elementy takie jak oporniki, przekaźniki czy kondensatory. Na szczęście dla kierowców wymiana poszczególnych drobnych elementów nie wymaga dużych kosztów i nakładów pracy.